Pastorální konference
• „Pastorálka,“ Hledáme pastorálkovou skupinu na rok 2022/2023, pravidelná měsíční porada farářů a farářek PS se koná druhé úterý v měsíci. Nejbližší je 10. 5. od 9:00 hod. ve sboru ve Střešovicích (Před bateriemi 950/22, Praha 6).
• Biblické “haiku” bude mít Pavla Jandečková. Na exegetický program jsme pozvali tentokrát kolegu Ondřeje Koláře (katedra ST na ETF UK), který promluví na téma: "Jak pracuje dogmatika s biblickými texty (dobře nebo špatně?).” Po přestávce a seniorátních oznámeních povede druhý program doc. Dalibor Antalík, Dr.(ÚFAR), který nám představí baalovské motivy v Hospodinově zjevování.
• Upozorňujeme, že červnová pastorálka bude dvoudenní a výjezdní, a to 6.-7.6.2022. Sejdeme se v Luhu u Čímy. Přednášet na téma Rusko a Západ: cesta k válce, aneb Lesk a bída interpretací v mezinárodních vztazích, přijede Mgr. Jan Jindřich (1983) – diplomat, který se věnuje tématům Ruska a postsovětského prostoru. Od roku 2013 je zaměstnancem Ministerstva zahraničních věcí ČR, dosud působil na zastupitelských úřadech v Baku a v Moskvě. Další program bude z vlastních zdrojů.
Z církve a ekumeny
• 8.5.2022 od 15,00 se na náměstí Míru koná Modlitba za Ukrajinu. Ohlašte, prosím toto pozvání na veřejnou Modlitbu za Ukrajinu svým sborům. Tomáš Trusina.
• 12.5.2022 od 18.00 na Smíchově proběhne seniorátní konference, na které vám chce seniorátní výbor představit svou práci, informovat o “kuchařce pro rozvojové plány sborů” a sdílet zkušenosti dobré praxe.
• 29.5.2022 od 14.00 proběhne kolaudační odpoledne ve Zruči nad Sázavou. Chceme tak poděkovat všem, kteří s projektem ve Zruči nad Sázavou pomohli. Zvána je veřejnost i ve Zruči.
• Upozorňujeme také na záznam online diskuse „K čemu a jaké máme mít senioráty?“, která se konala v úterý 26. dubna 2022.
• Srdečně Vás zveme na rodinné pobyty do Tábora J. A. Komenského v Bělči nad Orlicí.
Pobyty zahrnují bohatou nabídku programu, zároveň také prostor pro rodinnou rekreaci a odpočinek.
Další informace k prostředí a ubytování najdete na oficiálním webu střediska. Domů – Tábor Běleč nad Orlicí (taborbelec.cz)
• Vyjádření ke zprávám o znásilňování (nejen) ukrajinských žen a dívek:
Pro akt znásilnění neexistuje žádné pochopení a vždy je za něj plně zodpovědný pachatel. Neexistuje žádný argument, který by mohl takový čin omluvit.
Považujeme za morální povinnost poskytnout napadeným ženám nejvyšší možnou zdravotní i materiální pomoc a psychologickou podporu. Jde především o vyjádření úcty a respektu k jejich rozhodnutí, co dělat v případě, dojde-li při znásilnění k početí. Jejich svoboda rozhodování musí být podpořena psychologickou a materiální podporou, které vidíme jako součást základní humanitární pomoci.
Podporujeme také všechny kroky, které povedou k zastavení agrese a nastolení vlády práva na Ukrajině. S modlitbou stojíme při všech, kdo mají moc dalšímu násilí zabránit, a prosíme, aby každý den nacházeli odvahu a rozhodnost tak činit.
S vědomím vlastní nedostatečnosti a odpovědnosti před Bohem i lidmi
Za synodní radu:
Pavel Pokorný a Jiří Schneider
Mládež
30. baječnej bál!
20.5.2022 Téma 90.léta.
KC Zahrada.
Více na Pražské evang. mládeže či FB.
David Balcar: Žena a život
Občas slyšíme, že někdo cosi vyřešil „šalomounsky“. Bývá to řešení, se kterým jsou spokojeny obě strany. Ovšem známý Šalomounův rozsudek mezi dvěma ženami, co se přou, které patří dítě (1Kr 3), takový NENÍ. Není to řešení, které ani jednu nenadchne, ani jednu neurazí, ale spor urovná. Šalomoun díky vnímavému srdci od Boha odhalil PRAVDU. Ačkoli by mohl říci omšelou větu: „Tvrzení proti tvrzení.“ Při onom testu mateřství ovšem tuhne krev v žilách. Šalomoun na to jde ze správné strany: nevyšetřuje, co bylo, ale směřuje k cíli – a tím je život či neživot (dítěte). Pravá matka ustoupí od svého MÍT (dítě), a otevře cestu k tomu, aby její dítě mohlo BÝT, i když tím sama strašně moc ztrácí. To je přímo pašijový proces - někdo se vzdává svého, aby někdo jiný (mnozí další) mohli žít. Ona bezejmenná prostitutka je tu v jedné linii s Ježíšem, předobraz Krista ve Starém zákoně.
Myslím, že Bůh nechce, abychom neměli svá přání, zájmy a touhy. Ale může dojít k situaci, kdy člověk toto dá stranou, aby pokračoval život. Škrtne svoje MÍT, aby mohlo rozkvést BÝT. Nová logika: dát se do služby životu. Ježíš ji dotáhl do konce, v Getsemane přijal jinou cestu, na svůj úkor, ale ve prospěch života.
Takové životní nastavení (této ženy, Kristovo) má budoucnost. A projevuje se všude tam, kde někdo dokáže dát stranou svůj zájem, názor, návrh řešení, a spolupracuje dál na věci, i když se jde jinou cestou, než navrhoval on. Neurazil se, nezmařil ji, ale spolupracuje, aby se podařilo něco dobrého k životu. (třeba ve sboru).
Žena, která poznala, co je dobré pro život, a byla ochotna pro to strašně moc obětovat. Stojí za to si její příběh vyprávět. Šalomoun to poznal. A přál bych i nám, abychom díky moudrosti od Boha poznali, koho si připomínat a jaké příběhy stojí za to vyprávět. Příběhy těch, co dokážou obětovat svoje, aby pokračoval život. Proto stále znovu vyprávíme příběh Ježíše. A vězme, že šalomounské řešení není to, které uspokojí všechny, neurazí a zachová klid. Šalomounské řešení je to, které odhalí a pojmenuje pravdu a najde, kudy vede cesta k životu.